Thursday, May 18, 2017

Tips yang orang tak bagitahu untuk melancong ke Korea (bagi yg amik agent)

Apabila melancong ke luar negara, kita selalu disajikan dengan tips-tips yang nampak macam mudah astagfirullahalazim mudahnya... tapi bagi gua ia tak lah semudah itu.. banyak research kena buat.. like reallllllllllyyyyy banyak...

Memandangkan gua malas nak berfikir (sejak gua tgk map subway Seoul yang berselirat and 80 kali ganda kompliketot dr subway Hong Kong) gua pun hire agent utk ground package... and nope... gua xkn promote dia kat org sebab gua takut pengalaman gua tu berulang kat lu org... actually agent kat korea ok... agent yg handle dr Malaysia ni yang palat... can u imagine perasaan tak dapat apa-apa confirmation on ur booking walau tarikh fly tu like less than 3 weeks? and worst part a week b4 fly agent bangang tu tukar no fon x bgtau and lu rasa mcm nk kena panic attack sbb lu mmg x buat reseach sgt psl Korea... well atleast gua cuma byr duit booking RM100 so ok lah kan.. cuma klu gi sana tanpa perancangan mmg lah azabulghunnah.. MR sah-sah lepak chill one corner and biar gua settlekan semua... 

1. Pemilihan agent
Gua x dapat bagi tips sangat part ni sbb gua amik yang budget and promosi... but gua cadang lu tanya dulu airport transfer disediakan atau x... mcm kawan gua agent dia x sediakan airport transfer and maka berhayaklah dia dengan beg tarik naik train... not fun... not cute... mind u, subway korea tu like 2 tingkat ke bawah.. no lif.. seldom got esculator.. tangga... and more tangga... gua bernasib baik sbb airport transfer disediakan... so dari epot ke guesthouse duduk diam2 je, ke-kiutan masih boleh dimaintain walau muka sah2 bacin x mandi sejak mlm sebelumnya hahaha... 


2.Tempat yang dilawati
Gua admit, masa gua pilih agent ni, bukan sebab harga dia yang bagi gua berpatutan (x terlalu murah, x juga terlalu mahal... dia yang middle), tapi gua pilih dia sebab tempat yang akan dilawati tu banyak... dan now gua rasa ia satu keputusan yang agak salah... penat tu satu hal... tapi gua sebenarnya celup2 je gi suma tempat tu... contoh Cheonggye Stream tu gua amik pic like 2-3 pastu terus move on tempat lain... x menikmati apa pon... sama gak masa kat Gwanghwamun Square.. masuk museum yg free tu... amik pic 1.. kuar... amik pic kat King Sejong monument tu then move on ke tempat lain... kira pembahagian tempat untuk tempoh singkat gua pergi tu x betul. So kesimpulannya kalau pakej lu menawarkan tempat yang banyak, pastikan lu semak kemana lu pegi... dalam jangka masa 7 jam pegi 5 tempat adalah tidak digalakkan.. cuba discuss dgn agent utk bahagikan tempat tu secara ekonomi.. pergi banyak-banyak tempat dalam masa yang suntuk mmg cipet.. silap2 balik Malaysia lu x igt pon apa ada kat tempat tu... 


3.Namsan Tower waktu malam
To me, it's a bit NO.. NO.... lu x nampak ape pon dari atas tu,... ye lah ada lampu2 kat bandar dia... nampak lampu je lah... amik gambo x lawo... sebab gelap... pki flash plak pic muka lu terang bak bulan...amik pic dari tower kelam sebab gelap...worst part tempat padlock tu x cerah mana... lampu malap2... amik gambo pki flash tp x berapa lawo... owww and masa gua gi tu dah almost habis winter tp masih sejuk... mlm tu -2c.. macam hanat sejuk.. 


4.Shopping day
Ni gua nak bgtau ni... xyah nak kunun-kunun xnak beli apa-apa sangat... nafsu manusia ni jgn diduga.. especially bila ni bkn gi backpack dgn kawan2 tapi gi dgn family or pasangan... soooo make sure semak jadual... klu boleh cakap kat agent xnak shopping day utk 4 tempat Namdaemun, Dongdaemun, Myeongdong and Insadong diletakkan dalam 1 hari... kecuali jika trip lu ni di sediakan bas yang mmg barang dah beli boleh letak dalam bas... trust me... membawa frame gambo pakaian hanbok 1 hari adalah x fun... bahu rasa nak rebeh... ini belum diambil kira brape byk brg kecantikan and sudu2 korea yang gua beli... hahahaha... sampai agent kena tlg bawakkan frame ok... 

oh and yes... guest house gua dkt dgn Insadong so mlm2 drop by bli last minute suvenir... peringatan... beli barang di Insadong hanya utk last minit and mana2 brg yg terlupa sahaja... harga dia mahal... how mahal? Key chain harga beza Rm12.. jadahhhhh...


5.Service Mani ju-seyo
Ayat ni kawan gua yang ajar.. Amalkan perkataan ni kalau nak free gift masa beli barangan kecantikan kat Myeongdong tu... hahaha... tapi kengkadang gua segan so gua cakap "free gift" sambil senyum kambing.


6.Passport
Kalau beli kat butik or kedai or barang kecantikan tu kengkadang dia nak mintak passport sebab nak terus deduct tax refund lu... ada kedai dia tolakkan terus... ada pulak yang kena tolak kat epot... gua dapat balik tax refund kat epot dalam KRW2000... hahaha... lebih kurang lapan henggettt... jadilah labuuuu...


7.Pemilihan product kecantikan
Yes... Korea ni, especially kat Myeongdong tu... mmg lah rasa nak menangis dia punya banyak kedai kecantikan... suma plak tu bantai offer mcm-mcm free gift... hei sape x suka brg percuma kan?... walaupun sesungguhnya dia cuma bagi lu mucus siput babi utk diratakan dimuka dalam bentuk mask... hahahha,,. cakap pasal mask ni, tlg lah jangan over excited sampai x baca ingredient asas... yes betul tulisan blakang dia suma pakai tulisan Korea semata... but x salah minta agent lu bacakan... if not pon selalu apa main ingredient terpampang kat atas product... Ada 1 brand famous gak lah x sure which one... Tony Molly, Holika Holika, Saem x silap gua yang ada jual mask Kolagen babi and product kulit guna kolagen babi... hahaha... siap mask tu kaler pink and pattern muka babi.., so obvious kan? Most of the time kalau pakai kolagen babi mmg dia tulis and pic on product pon sgt obvious... kolagen ni dr macam2 sumber boleh... haiwan atau tumbuhan... but.. sana byk haiwan... Nature Republic pakai marine kolagen... so i guess itu much safer kot... ala senang lu avoid je kolagen bagai ni... lu amik je yang tumbuhan base... 


8.Kenderaan untuk bergerak (especially kenderaan awam)
Mana-mana yang pakai agent mahal atau gi secara berjemaah ramai-ramai xde masalah sebab usually dia ada kenderaan sendiri like van ke bas ke untuk bawak lu... tapi mana yang small pack ni usually agent akan pakai subway and bus... gua dah rasa dah naik train subway and bas... gua prefer bas... sbb xyah turun naik tangga yang banyak  cam nokharommm... so terpulang lu org lah prefer yang mana... oh ya... masa naik namsan tower, gua tgk kawan2 gua punya guide banyak bawak diorg naik kaki je dari bawah tu or dari setengah bukit tu... hoiiii gigih gila... ketar lutut siak macam tu... gua punya guide bawak naik bas sampai kaki bangunan namsan tu... so adalah jalan 5 minit gitu... x penat pon.. ok tipu... sejak bila gua berjalan x penat kan? hahaha.... 


9. Barang hand carry
ini penting... di cadangkan secara paksa bahawa segala barangan kecantikan yang lu beli tu, mask ke hape ke.. lepatak dalam luggage... di ulangi... luggage... pernah sekali tu ada pelancong dari China bawak brg-brg like mask lah cream muka whatever not tu dalam handcarry kena rampas dengan security yg check bag tu and dia terus buang tanpa banyak bunyi ye... sbb cecair dalam mask tu kalau lu campur2 suma rasanya ble penuh 1 baldi.. hahahahha... yes dia bukan kira 1 benda x melebihi limit liquid... tetapi dia campur semua yang lu letak dalam handcarry tu... kawan gua dah warning gua awal2 so xde lah barang2 gua kena buang ke ape kan... hoiiii beli bukan singgit... klu kena buang nangis buju x-ray machine nokkkk... 


10. Toilet xde air
Ala rasa xyah bgtau pun lu org dh tau kan?.. toilet sana xde air paip getah bagai... sila bawak wet tisu... mana-mana yang lubuk noob kekampungan mcm gua yang x reti selet pakai tisu ni sila bawak botol mineral kosong... so far gua mmg bawak botol mineral kosong dari Malaysia... sbb sini botol dia panjang sikit... banyak sikit ble bubuh air kan... sangat berguna ok... x wori x kena tahan kat security epot... just pastikan botol tu kosong.. 


11.Cultural village
Since gua x pernah gi Korea dulu gua assume dia cuma ada 1 je cultural village... ternyata gua silap... if lu nak gi tempat yang rumah2 lama tp ble amik gambo luar pintu je mcm cite Shhhh... I love u (drama tv3 kol 7pm) tu lu better request gi Bukchon cultural village... Kat Buchon ni rumah-rumah lama tu masih berpenghuni so lu xleh masuk dalam rumah dia lah.... amik pic kat luar and xleh buat bising sbb tu dikira perumahan org tu... agak berbukit actually so kena mendaki..  Gua difahamkan kalau naik tinggi2 bukit tu lawo sebab ble nampak kontra rumah traditional and bandar sebelah2 je... 

Gua masa tu gi Namsan Hanok Village... yang gua gi ni ala2 museum rumah-rumah lama dia dimana lu ble masuk tgk apa ada dalam rumah korea dulu-dulu kala.. but xde ape lah... gua gi rumah part depan je... hari dh makin sejuk masa tu and gua pon mcm dh grouchy sikit sbb dh penat... hahahaha.... rasanya kalau x penat jalan sampai dalam tu macam best sbb ala-ala masuk kampung korea zaman dulu kala... x silap kadang macam ada show kan?.. 


12.Berborak di kedai makan
Ini bukan culture Korea... depa jenis makan2 dan blah... nak lepak chill ngobrol suma sila ke kedai kopi atau cafe yang bersepah si setiap penjuru simpang dan celah-celah segala bangunan.. so bila makan kat kedai tu jangan buat macam lu tgh duduk lepak kedai mamak ye,, diaorg sentiasa tunggu customer baru masuk... klu lu lepak lama maksudnya lu dah kurangkan customer kedai tu untuk hari tu.. ini apa yang agent gua ckp... gua iyakan aje..


13.Urut kaki
So far gua rasa Korea negara paling susah nak cari kedai urut kaki...klu ada pon kat itaewon kot... pon x perasan masa tu... so bawak banyak minyak panas or cream panas untuk urut kaki sendiri especially b4 tido.. Orang sana mmg jenis suka jalan jauh-jauh laju-laju dan Seoul bukanlah tanah rata... berbukit siakkkk... nak naik Masjid dia kat Itaewon tu xtau brape kali gua rasa nak mati... MR tarik tgn gua sepanjang jalan... hahahaha... 


14. Makanan halal
owww ya kalau nak makanan halal belambak kat Itaewon... beli lah tapau bawak balik walaupun agent bawak makan... kengkadang blk bilik tu lapo... kebab Ankara beli lebih especially lamb kebab (kebab paling sedap gua pernah makan sepanjang hidup ni)... nanti balik nyesal.. kat tempat lain pon ada gak kedai halal tp like mayb 1 (contoh kat Insadong ada little india.. tp katanya harga sedikit mahal or kat nami island ada Asian Cuisine pn halal)... or kedai base seafood... or klu xde suruh agent orderkan makanan yang seafood semata2 xde bahan2 terlarang (contoh kat Myeongdong makan kat Yoogane, agent pilih seafood semata)... kat negara org ni jangan nk mengada sgt cari kedai yang hanya ada halal Jakim.. sampai kesudah lu xkan jumpa... klu jenis yang sgt2 cerewet, bawaklah makanan sendiri... depa x tahan kat epot... jangan bawak dadah or haiwan hidup atau daging mentah dah.. hahahah... kat epot ada kedai halal... gua ada nampak.. tapi xtau camne nk gi kedai tu... tangga dia gua x jumpa.. hahahaha.. so bertabah minum hot choco or ice choco sampai kesudah...


Ok lah gua rasa ini je tips for now... gua kena sambung blk keje ni... hahahaha.... 

No comments: