Thursday, January 26, 2017

im a daddy's girl

Ex Pumpkin telah memforwardkan satu bahan bacaan pasal bapa  ke dalam wassap gua... eh sedih... it is something yang hanya seorang bapa boleh buat untuk anak perempuan dia tapi suami x mampu buat..


 read here... http://www.dianaishak.com/2016/11/love-papa.html   ...entry dia ni d best so far yang ble di relate oleh semua anak perempuan... well mayb x semua lah sbb ada bapak yg merepek juga kat dunia ni kan... huhu... 

gua baca siap nangis2... kebetulan plak bapak gua tgh sakit so lagi lah touching.. semua apa yang bapak gua buat terus bermain kat kepala.. and terfikir if one day nanti dia xde dah, apa nak jadi dengan gua,. mana hala tuju semua... yes mmg dah gua dah kawen... tapi kan jarak jauh... so mcm single lah... mesti terkapai2... 

ok mari flash back

1. gua masa kecik sampai lah sekarang, sgt lah cuai... clumsy... luka2 is my middle name barangkali sampai tahap dalam handbag mesti ada spare plaster.. nak jadikan cerita pakcik gua ada pecahkan gelas kat meja makan umah atuk gua tp dia x bersihkan betul2... so masa gua dok kat meja tu utk makan malam, gua tarik polisterin burger dkt dgn gua and x semena2 cebisan kaca atas meja tu jatuh ke atas kaki gua dan darah memancut2 keluar.. x sangka pandai dia aim jatuh kat urat tepat2... semua org panik tapi buat bodoh je just cakap "ala sikit aje tu.. " and berlalu pegi.... ayah masa tu baru nak berehat... dalam kegelapan malam tu (yes area rumah xde lampu masa tu) dia jalan kaki gi kedai india tepi jalan sana utk beli plaster.... malam2 kengkawan.... gelap2... redah gak beli plaster... and terbongkok2 dia plasterkan... semua org takut sbb byk sgt darah... ayah sebenarnya takut darah tp dia gagahkan juga bersihkan kaki gua n tampal plaster... infact semua family gua takut tgk darah... gua je relaks (gua saspek gua anak angkat hahaha)..

skang klu luka... ckp kat laki... dia cuma cakap " pegi lah klinik"... luka... drive sendiri??? whadehel... dan keesokkan harinya bukan nak tanya kita ok ke x... dia cuma tanya "semlm dh gi klinik?"


2.masa kecik2 kami susah... kamera pon xde... asyik pinjam org... last2 ayah keluar duit simpanan yg x seberapa tu untuk beli juga kamera kodak kesek-kesek aka manual abis yg murah untuk amik gambar gua yg suka bergambar ni... kesian.. 

Skang lotion abis... ckp kat laki jawapan dia "pegi lah beli"... huh? itu je respon?.. kita bg contoh lotion je... sebab kalau mintak camera mmg confirm xkan dapat... dont let me start on benda lain... lagi sentap... 



3. masa mula dapat kete.. dia sanggup drive follow blakang kete sampai lah kat kampus sebab risau kalau apa2 jadi dalam perjalanan... dan ada kalanya mak teman naik kete and dari kampus mak amik bas transnational balik JB semula... ye... Selangor dan JB bukan dekat kawan-kawan. Kadang diaorg hantar ni x tido pon... balik hari... subuh2 hantar... lps sampai kampus, salam2 semua diaorg terus balik JB balik... 

skang wit laki "im in KL now ada kursus.. can u come here? xde kenderaan lah"... ni namanya mmg minta carutan kawan2... tp beta ttp bersabar dan jawab "nope.. too far.. penat"..... yes... pompuan ni mmg xde perasaan... hahahhaa...


4. Sampai sekarang kalau gua puasa sunat or puasa ganti, ayah selalu dah siapkan makanan untuk berbuka,,, gua blk keje tahap dah merangkak masuk umah... puasa lah katakan... hahaha... kadang dia pon x sihat sgt tp tetap masakkan untuk buka walaupun gua insist nak drive thru mcd je... dah drive thru pun dia tetap akan goreng cekodok ke ape ke janji ada lah dia buatkan sedikit makanan untuk berbuka,,,


Bila cakap kat laki kita penat sgt x larat nak masak buka usually dia akan jawab... "masak lah apa2..".... "sayang tu keje opis apa je yang penat?"...."kan puasa dalam ekon"...  haaa nampak x? dia saje nak buat gua jadi d hulk??.. ada gak batal puasa sebab gua kokak kepala dia... hahahaha... 


5. Gua ni seorg yg penakut sebenarnya walaupun nampak berani... gua sukar tido waktu malam sebab telinga gua ni nakal sikit... dia ble dgr macam2... so mak and ayah gua akan tido umah gua during weekend untuk teman gua and untuk buat bilik2 di rumah gua rasa berpenghuni kesemuanya... ye lh klu bilik xde penghuni nanti benda lain huni kan... padahal bukan mudah untuk org tua macam mereka nak turun naik tangga... 

cakap kat MR gua sunyi and ketakutan... dia just mampu ckp "bacalah Yassin".... ok insap kejap... *bertakafur sejenak* ...insert lagu nasyid...



hahahaha... bukan nak cakap laki x bagus... kdg2 ada bagusnya tapi dia x boleh korbankan masa, tenaga dan perasaan dia untuk isteri macam mana seorang bapa mampu buat...  seorang ayah/bapa ni penat macam mana pon anak perempuan dia tetap priority... walau anak dia dah kawen pon, anak dia tetap dihati.. gua ni sampai sekarang kalau teringin makan apa2 x pernah buang masa bagi tahu MR... gua terus bagi tahu bapak gua... kompem dapat beb... kalau tunggu MR mmg sampai dah lupa benda tu and mengidam benda lain pon belum tentu dapat... 


nampak macam pengorbanan dia x seberapa... tapi sebenarnya benda ni yang kita akan ingat sampai bila2... banyak lagi sebenarnya tp nanti gua nangis plak kat sini... 


Sebab tu kalau orang baru kehilangan bapa dont u ever dare cakap "xpe lah sekurang-kurangnya kau ada laki"... weiiiiiiiiii x sama wei... se-sweeeet mana pon laki lu dia xleh tanding dengan apa yang bapak lu buat.. 


Neway anak perempuan selalu bercita2 nak cari husband yang se-caring bapanya... tapi ketahui lah... mak2 anda akan berkata "tolong lah jangan cari laki perangai macam bapak kau ni!".. sebab diaorg je yg tahu perangai bapa luorg camne... contoh terbaik tgk lah respon laki masing2 when u tell them something... hahahaha.. and yes... nanti dah ada anak, gua pon nak cakap kat anak gua benda yang sama... tolonglah jgn ikut perangai bapak kau ni... 1 MR dah lebih dr cukup... jgn nak byk sgt doppelganger..  bahahaha... i iz jujur.. 


Neway I love u Dad... mom... Love u guys soooooo much (eventhough i know u x love me sgt mak.. u love adik more)... moga mak and ayah diberi kesihatan dipanjangkan usia dan semoga mak dan ayah berpeluang ke tanah suci Makkah... kakak doakan ayah dgn mak dulu.... doa2 untuk diri kakak kemudian2 pun xpe.. sebab selama ni mak and ayah yang banyak doakan kakak... walaupun ayah and mak x doa kuat2 macam drama melayu selalu buat tapi kakak yakin mak n ayah selalu doakan kakak... amin...

No comments: