Friday, September 7, 2012

sarawak, sabah.... dan ..... malaya

Buka fb je kompem ada isu ni.. pung pang pung pang perli herdik sana sini.. motif? apa lu dpt?.. kita kan satu Malaysia.. serabut..

ni suma mesti ada yg mencucuk.. ada yg menjadi dalang pembangkit amarah..

ye... gua org semenanjung.. but they call me org malaya.. gua xde hal.. panggil lah apa pon.. janji jgn panggil gua gemuk..

gua xde hal dgn org Malaysia Timur.. yes Malaysia Timur sbb mereka pon part of Malaysia gak and kat area Timur.. (errmmm klu betul lah kompas gua.. sbb gua slalu kompius Timur and Barat.. hahaha).. Gua Malaysia Selatan... hahaha.. (errr selatan dikira dari negeri mana sampai mana ah?.. hahahaha)...

Neway gua siap kawen dgn org sana lagi... gua admit.. masa gua baru kenal2 dia dulu ada few brengsettt yg question ttg agama dia.. kesosialan family dia.. area rumah dia banyak lanun... bullshit tu semua... FYI.. MR Islam.. family dia mengamalkan ajaran Islam.. Bersosial di Masjid je... sama macam family gua.. ekceli.. sama dgn family2 Islam lain di Semenanjung.. Lanun?.. celah bedah mana?.. igt dia duduk kat laut ke?.. bodoowww..

*P/S.. parents gua x tergolong dgn org brengsett2 ni... parents gua cool je.. bapak gua tu hari2 pakai t-shirt cap sabah and sarawak jenjalan.. relaks je.. tiada isu perkauman or perbezaan..


Cawat?.. Sepanjang gua ke Sarawak and Sabah, gua x pernah nampak org jalan2 pki cawat.. IKLAN TV TU MEMBONGGAK JE.. nak laku kan Astro depa ckp lah kat ceruk Sabah Sarawak tu org pki cawat pon dah ada Astro.. pfffttt... gua pernah lalu rumah panjang... yes memang diaorg ada Astro tp diaorg x pakai cawat ye.. Malah ada kete mewah.. lu ada?.. pengairan diaorg pon ok.. ada paip air suma.. so SALAH IKLAN TV lah.. yg buat iklan tu xgi kaji.. Gua even tanya MR, mana nak tgk org pki cawat.. dia jawab "Ntah.. kat TV kot".. hahahaha..

*membonggak tu menipu dlm bahasa n9..

I Love Malaysia.. ye.. termasuk lah Sabah and Sarawak... buku sejarah pon kata gitu.. Semenanjung + Sabah + Sarawak= Malaysia.. so nape nak gaduh2?..

Airasia patut buat tix murah gila babas gi sabah and sarawak... then only org lubuk kat semenanjung yg slalu igt Sabah Sarawak mundur ni ble view sendiri how modern they are.. (Alasan untuk gua dapat tix murah untuk jumpa and dating2 wit MR juga ni... hahaha)


Oww gua even Honeymoon kat Sabah... best woooooo... x sangka Malaysia lawo gitu.. walaupun kena tipu dgn org sewa keta.. but heiii kat mana2 dalam Msia pon ada penipu.. no big deal.. kawan gua gi Langkawi pon kena tipu gak... but other than that, gua puas hati lah.. ni kang MR ada keje kat sana gua start lah menyebuk nak ikut.. hahahaha.. (budget cuti tahunan berkoyan lg.. haha)


Kesimpulannya.. mentaliti masyarakat kita kena tukar.. kaji sesuatu dulu sebelum mempercayainya.. lawati sendiri tempat2 tu then u'll know.. gua sentiasa rasa kat overseas bila gua ke Sabah and Sarawak... fine mmg lah mereka xde KLCC... kat JB pon xde KLCC.. KLCC kat Kl lah wei.. adoiiii... jgn lah buat perbandingan gitu... Sarawak and Sabah ada keistimewaan mereka sendiri... sama macam sini.. It is amazing when lu gi sana, rasa macam kat overseas (gua je kot rs cam overseas sbb gua jakun.. suma benda menarik and new to me.. kedai kraf dia pn ble buat gua teruja..hahaha) tp bila shopping bayar pakai RM.. then u'll realise "ahhhhhhhh best lah Malaysia..u cant get all these else where"..


By the way, bila lu pegi tempat2 best, dia mintak IC utk tau kerakyatan utk dapat diskaun... yes KERAKYATAN ye bukan dari negeri mana kamu kamu dan kamu berasal... kita kan di label sebagai MALAYSIAN.. so sama lah kan?..  xde beza.. kutuk sesama sendiri seperti kutuk diri sendiri juga.. maka silalah bangga jadi anak MALAYSIA.. sila bersatupadu dan harmoni...maka negara aan bertambah jitu.. sekian..



3 comments:

Anonymous said...

thanks for not having that "bullshit" mentality...
bukan pe..orang yang dok kutuk sabah sarawak ni...dorang xleh trima kenyataan pasal keadaan borneo yang semakin maju...tu je kesimpulan nye...

MR anda asal mne? hope leh kekal spjg hayat dunia akhirat..amin..

terima kasih dengan ayat anda dalam blog ni...i appreciate it.. :)

im sarawakian...

Anonymous said...

thanks for not having that "bullshit" mentality...
bukan pe..orang yang dok kutuk sabah sarawak ni...dorang xleh trima kenyataan pasal keadaan borneo yang semakin maju...tu je kesimpulan nye...

MR anda asal mne? hope leh kekal spjg hayat dunia akhirat..amin..

terima kasih dengan ayat anda dalam blog ni...i appreciate it.. :)

im sarawakian...

kupu-kupu biasa said...

Hei thanks doakan.. Amin.. So sweet of u..

MR Sarawakian.. :)

Well not all semenanjungian mentallity "bullshit".. Standard lh.. Mana2 ada org kolot n lubuk.. They just dikaburi dgn apa yg media massa paparkan.. Cannot blame them gak since they x mampu nk travel tgk sendiri tmpt org.. (airasia, plis take note.. Tetibe.. As if they know bout my blog lh.. Hahaha)

Neway, since u r a sarawakian, teach me sarawakian language plis.. Kamek mauk jadi pandai, kelak boleh klaka dgn mother in law.. Ok sila gelak.. *kuis2 meja malu byk salah*