Saturday, December 25, 2010

Cara2 nk gi USS

tetibe gua jadi tourist guide... hahahaha

*USS tu Universal Studios Spore..

memula... lu gi kat JOTIC... or kat TUNE hotel JB... lu cari Odessey ke oddesey.. ahhh janji bunyi nye gitu.. x pon kat JOTIC tu lu cari Rajawali Bintang Tours... recommended dowhhh... driver dia friendly... bg penerangan lengkap b4 nak masuk immigration and after dah tiba USS...



kenapa pakai tour?..

sbb mudah... lu gi naik shuttle bas.. balik pon shuttle bas tu amik lu... tiket USS pon included... siap dapat kupon S$5 utk makan and S$5 utk subinier.. (which gua rasa klu x pki tours pon mmg lu dapat kot kat redeem counter kat dlm tu... hahahaha)..

tp gua rasa berbaloi lah... gua x pening2 nak kejar bas awam or MRT or cab or whatever... gua tau pegi ada yg hntr and blk ada yg amik...


Cost?

memandangkan gua pegi weekdays RM188 utk shuttle bas pegi and balik.. tiket USS.. and Kupon2 jadah yg gua mention td...



Time?

tu lu kena suft net... tgk web TUNE hotal kalau x silap... check time table shuttle bas dia.. klu gua aritu.. bas pagi amik tepi TUNE hotel (walaupon tix bli kat JOTIC) kol 7am.. and 7pm driver bas tu dah tunggu siap2 kat depan globe besar USS tu utk angkut gua balik..



Pass masuk kertas immigresion kaler putih tu?

Driver bas tu dah distribute siap2 sebelum lu berlepas... x pon lu ble mintak driver bas tu... dia mmg ada byk..



Apa nak buat dr time tiba USS till 7pm?

suka ati lu lah nak buat ape.. main lah segala game or whatever roller coaster yg lu nak... nk tgk movie 4d Shrek pon ada... pandai2 lah lu budget masa..

gua jenjalan and main theme park dia sampai nk pengsan and tercabut lutut... hahaha



makanan?

lu akan diberi kupon makan S$5... fine... makanan x semurah tu... tapi tambah sikit2 dah ble bli food...

x wori... setiap pintu kedai makan or cafe tu akan tulis halal or not... tapi sepanjang gua lalu rasanya mostly halal... menurut pakcik driver tu kat blakang tmpt mummy tu ada nasi briani... gua x perasan lak tmpt ni coz gua terkinja2 nak main theme park dia... hahaha..

nak bawa mknan sendiri pon boleh.. cuma xde meja nk mkn.. unless lu nk dok tepi2 kaki lima or dok kat bench nak mkn ok lah... tp klu ble jgn ah bwk nasi lemak ayam or whateve... cukup ah sekadar sandwich or makanan2 yg mudah dan ringkas..


toilet?

di ingatkan... TIDAK SEMUA toilet ada air.. diaorg byk yg pakai tisu... xde air ye..

toilet banyak... lain area lain theme toiletnya... ada yg ada air tp kuar dr toilet bowl itu sendiri... pandai2 lu nak aim lah... hahahahaha...

gua terkena sekali... gua masuk2 kebetulan toilet yg gua masuk tu xde air.. getah paip lagi lah xde.. mmg omputih punya style... gua kensel... terus kuar.. tahan dulu kencing... hahahaha... pastu dlm kol 6pm tu gua mmg dh xleh blah nak terkencing sgt... gua bwk botol mineral yg ada air lg tu masuk toilet... tisu sepeket... tisu basah sepeket... muka kental... gua gi toilet yg dekat2 main entrance.. ntah camne nasib gua baik... toilet kat area tu bukan sekadar ada air tapi ade getah paip sekali... Alhamdulillah... kalau x jenuh gua nak beristinjak dgn air mineral+tisu basah+tisu kering... hahahahaha... maklumlah, gua org kampung... x pandai lap2 cebok pki tisu ni... cukup baik gua tau guna tandas duduk... (which gua samak dekat 5 minit b4 gua duduk settlekan kencing... haahahaha)..



surau?

ada.. susah sikit nak cr... gua nk explain pon x pandai.. lu tanya org yg keje situ je mcm gua buat aritu.. settle..



beg?

better pki sling bag.. xyah bwk banyak benda.. yg penting2 sudah.. biskut dlm peket kecik satu dua sudah.. air mineral satu cukup... kat sana dh seronok2 x ingat mkn punya... mcm gua, siap blk mesia kena gastrik... rupanya gua x mkn satu hari... gua melantak minum air gas puss in boots je... hahahaha...


nak simpan beg?

sana ada disediakan locker utk tourist.. bayar... sejam S$4 klu gua x silap... pakai password.. make sure ilmu didada cukup utk baca cara penggunaan locker tu... sbb dia tulis bahasa omputih... hahahaha... locker dia selamat... gua selamba kodok tinggalkan beg yg ada wallet, camera and passport gua dlm locker tu.. mestilah lock.. x lock x selamat lah bai... gua terpaksa simpan dlm locker sbb gua nak main game kat jurassic park tu... ala2 water rafting.. kuyup ah passport gua klu bawak sekali.. serious mmg gua kuyup pon kuar dr game tu.. hahaha... tapi sejam kemudian kering sendiri socks gua... hehe..



**ok sekian... hahaha... reason gua bg penerangan ni so that next time gua nak pegi gua x lupa lah cara2 nak gi tu sebab gua dh tulis kat sini... hahahahahaha... bijak bukan?

No comments: