Monday, October 27, 2014

Benda-benda pelik yang gua jawab masa interview keje

Yup.. sepertimana yang luorang tau, gua adalah champion dalam usaha mencari keje... ada ijazah berkoyan pon x guna kalau orang xnak amik lu keje kan?.. gua admit, gua dah hantar beratus application kerja.. yes... beratus... duit bayar untuk fotostet pon beratus lah juga... panggil x interview?.. eh mestilah panggil.. like ermm 28 kalau x silap... banyak sgt sampai lost count.. suma berakhir dengan kehampaan lah.. so at one point in life, gua buat keputusan untuk jawab soalan interview dengan cara paling gampang untuk soalan interview yang mcm gampang...

1. Awak xde pengalaman bekerja macam mana kami nak hire.

Jawapan: Kalau encik x bagi saya kerja mmg lah sampai bila2 sy xde pengalaman



2. Kenapa awak nak kerja sini?

Jawapan: Sebab saya suka pakai baju biru (gua jawab gini sebab gua dah tau dia xnak hire perempuan, dia nak lelaki sbb bos dia andartu)


3. Kenapa x guna link ayah awak untuk dapatkan kerja?

Jawapan: Ayah saya cakap, kita ni kalau memang dah berkelayakan x payah nak pakai orang dalam bagai. Ayah suruh saya usaha sendiri dengan kebolehan diri, bukan short cut.

(Untuk makluman, bapak gua bukan menteri... bukan yb... dia cuma AJK Masjid yang selalu jumpa bos2 besar masa meeting... and masa event Masjid... bapak gua keje sejak muda belia gaji ciput je bkn jwtn beso pon tp pengalaman banyak...)


4. Seksyen berapa di dalam Akta kami yang cakap x boleh letak tanah tepi jalan?

Jawapan: Entah. Akta encik tu mana ada jual kat luar, dalam website encik pon xde letak. (gua jawab acuh x acuh sebab budak sebelah gua mmg keje tempat tu.. dia nak jadikan jawatan dia dr kontrak ke tetap je)


5. Masa exam bertulis untuk satu jawatan ni, dia mintak gua translate Al-Fatihah...

Jawapan: Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang... amin

Nampak x gua cuma translate Bismillah?.. hahahahaha....


6. Sebutkan 3 sebab kenapa perlu mandi wajib?

Jawapan: Bersetubuh, Period, Nifas

Nampak x gua sebut bersetubuh dulu?.. hahahahahahaha



Ada banyak lagi soalan pelik yang gua jawab pelik2... tp ingat2 lupa lah... diaorg ni kengkadang mmg menyakitkan hati... jadahnya dalam interview dia nak gua cakap Sarawak sebab nak hantar gua keje sana... tapi bila gua cakap Sarawak dia plak x paham pastu confuse apa gua cakap... lu pehal?.. pastu ble cakap "eh masa saya kat Kuching dia x cakap macam tu pun".... oiii Dol... sana kan banyak etnik... mcm kat sini lah... cakap Johor and cakap Kelantan mana sama... gua cakap style Miri... *muka kerek padahal ckp merangkak2 lagi*


Ok Kesimpulannya... jangan putus asa cari keje... gua ni dulu keje asal boleh je... pelan2 cari keje lain... 2thn setgh kemudian baru dapat keje skang ni which gua dah keje 4 thn dah.. tu pon rs nak benti sebab keje macam haroooommmm... hahahaha...

Interviewer ni mmg brengset sikit kadang-kadang.. dia bukan nak amik kita sangat pon... usually mmg dah ada org dia nak fill in jawatan tu... tapi jgn terus putus asa... cuba je.... mana tau org dia tu tetibe mati ke ape ke and nama lu under KIV... haaaaaa kan rezeki tu... ini mmg based dari pengalaman gua... nama gua KIV je sebelum ni sebab anak pengarah jabatan mana tah yang dapat keje ni x tahan keje ni... masuk seminggu je pastu benti... so nama gua plak bawah nama dia.... zassssss rezeki bhai... dapat keje ni terus...


So Selamat berusaha ye ppl... gua doakan yang terbaik...

No comments: