Saturday, January 8, 2011

jeragat..

.. sepagi yg hening.. gua meminum secawan kopi yg agak sedap di R&R Machap... agak menikmati kopi dan makanan yg percuma (sebab bapak gua bayar... hahahaha).. tetibe datang makcik2 and pakcik2 dari negara sebelah.. tgk pakaian je dah tau bukan org sini.. dengan tangan yg memegang pamplet spa mana ntah makcik itu bersuara.. dgn kuat okay.. nada kerek..

"eii sinih ader spa.. wahhh.. i kuden belip bit seh"... (slang mat salleh kononnya.. cam haram)

makcik lagi satu mengerak2kan tgnnya mengipas2 diri.. (budget rasa sejuk terus... apa je lah rasa kipas pki tgn tu... x paham gua... ok fine sambung balik cite..) "yess.. i sowwit tu.. what they opper ha?".. uissh... xnak kalah makcik ni... speaking gak... gua and abg gua dh naik loya dgr bahasa london dia tu.. jijiks..

"Ket.. see dis.. they opper many much for jeragat... " sambil menunjukkan pamplet pada makcik satu lg... pakcik sebelah diaorg tu diam je... bisu barangkali.. atau mungkin malu tahap nak masuk bawah meja... hahahaa..

"Jeragat... what is jeragat.. i no understanding.. urrghhh... Maybe only here got jeragat"

ok that's it... gua dh naik jijik dgn slang london dia tu... dan2 ni lah xtau jeragat tu apa.. meh sini biar aku tlg jelaskan... gua dgn bangganya bangun dan duduk di kerusi tepi makcik tu..

"well mokcik... jeragat ituwww sejenisss sekit kulieet seh... like the one on yo pes..eeuuwww.. we human (direct translation for=orang) from here don hev jeragat.. we bargain (direct translation for=tawarkan) pekej for human outside like yu jerrr.."

makcik tersipu malu.. terus angkut bag.. and blah...


**kesimpulannya.. jika bahasa omputih x power mana, cakap melayu sudah... apa yg malu sgt nak ckp bahasa kita??.. ok fine dia bukan org mesia tp still, gua yakin bahasa melayu kat sana pon xde slang gitu ape... cakap macam manusia sudah... xperlu slang sgt... jijikss... neway bukan org sana je.. org sini pon ada gak spesis lupa daratan gini... meluat gila gua..

**klu org Europe enggan cakap english (like france, italy, spain and whateva) sentiasa ckp bahasa mereka, then nape kita nak malu ckp bahasa kita sendiri?.. dammnnn u ppl yg x sedar diri..


** gua x tegur makcik tu... gua tipu je... hahahahahahahahahahaha... gua cuma jijik cara dia bercakap... gua and abg gua gelak x hengat dgr perbualan dia... parents gua sengih sikit2 nak cover up gelak setan gua and abg gua... hahahahaahaha

No comments: