Monday, August 13, 2018

Entri Paling Sedih 2018 Part 5


Setelah rasa depress yang amat sangat nak kena cerai di Bintulu… gua refer kawan gua yang dah biasa handle kes cerai… soalan 1st dia adalah “sijil nikah pada siapa?”… gua cakap both sijil pada gua… then dia just gelak and cakap “if semua sijil nikah kat kau dia tu kat sana naik failkan pakai apa dowh? Sijil nikah adalah benda paling penting kalau nak mulakan proses cerai”… so dia advice untuk gua jumpa lawyer segera… sebagai manusia yang mendengar kata gua pun ke pejabat peguam… hmmmm.. jauh kedaung… x paham kenapa usaha gua ni jadi lebih hebat disebabkan jarak semua tempat gua nak tuju ni… hahahha… 

so di pendekkan cerita lawyer gua advice untuk masukkan Permohonan Pengesahan Lafaz Cerai memandangkan gu akena cerai pakai Whatsapp.. dia suruh fokuskan pada mesej yang mmg ada lafaz compared to the 1st one yang hanya ckp dah xde jodoh..

Since procedure mudah, lawyer hanya sediakan documentation… Rm500 siak… affidavit and permohonan tu ringkas dan mudah kot… klu macam tu maksudnya affidavit yang gua buat selama ni ble claim dekat rm5000 gua rasa… haishhh…

MR main tarik tali sama ada nak dtg ke tak Mahkamah… masa ni gua masih bersabar lah… xnak marah2 sebab mmg nak dia dtg confirmkan cerai… gua xnak bazir masa… xnak bazir umur… orang dah xnak kat kita kan… family dia pun buang gua macam sampah dah kan… xkan masih nak mengharap… walaupun gua x merelakan penceraian ni tapi gua xde option lain… gua hanya mampu move forward..

At last… pada 15 July 2018 (Ahad)…… Hari yang mendebarkan tu tiba juga… MR datang… tapi dia x salam mak gua langsung… buat2 x nampak mak… x nampak gua… mcm benci sgt… weird… bukan dia ke yang ceraikan gua?.. judge Tanya betul ke dia yang hantar msg tu… dia kata “ya”…. Judge Tanya kenapa nak ceraikan isteri?.. dia jawab “tiada persefahaman”… ms ni gua rasa nak ludah muka dia tp gua sabar… kena maintain ayu… dan judge akhirnya putuskan lafaz cerai tu sah… maka jatuhlah talak 1 pada gua… dan gua dah berstatus janda… lepas habis tu dia terus blah je… xde nak jumpa gua dulu cakap untuk kali terakhir ke ape ke… xde… Ya Allah… hina nya gua dimata dia… rasa mcm kena tikam bertubi2 tapi gua sabar.. sikit pun gua x nangis…

Tapi gua bersyukur gak lah… masa gua diceraikan… mak gua ada… adik gua ada… kawan2 gua ada… ex pumpkin ada… semua support gua… kawan gua yang nangis beria… dia x paham nape dia sebagai kawan takut hilang gua, tapi kenapa MR yang dah bercinta 9thn dengan gua boleh sanggup hilang gua mcm tu je… gua hanya mampu senyum… gua mmg dah bertekad xnak MR nampak setitik pun aiar mata gua… ooo by d way MR dtg court dgn adik dia yg last… bitch tu pun x salam gua… adab family dia mmg kelaut ke macam mana gua pun xtau… gua kena cerai family dia yang dah cukup umur semua x datang eh… yang last tu budak br nak up je kot… hina betul gua dimata family dia… till today xde sape pon diaorg msg gua… kecuali biras gua tp gua malas nak jawab sbb hati gua sakit…


Ini hanya part 1… MR ingat cerai hanya sampai ni je kot… Dia lupa gua masih ada hak di dalam Islam… bertabah lah lu ye.. gua tunggu Perintah Bersih kuar je ni… pastu jangan cakap gua kejam pulak… 

Bersambung

No comments: