Thursday, September 3, 2009

Cita-cita aku masa sekolah...

Seperti biasa aku tergolong dalam kategori budak sekolah yg paling malas belajar.. beg sekolah berat sampai roboh bahu tapi ilmu kat otak zero juga.. mcm mana pegi mcm tu lah balik.. kalau ada extra yang dibawa balik pon paling koman kotoran degil jer.. nama pon budak..

Kat sekolah dulu aku memang pandai suku kata.. feveret tu.. terlalu handal sampai aku eja suma pakai suku kata melayu.. Wan.. Tu.. Teri.. For.. Faif.. Sik.. Seben.. Eit.. Nai.. Ten.. haaa part ten jer aku betul.. yang peliknya, dalam usia yang ejaan pon kantoi cam haram ni, cikgu aku ble plak secara gonjeng suruh list down 3 cita-cita.. perrghhhh… darjah satu kau Tanya cita-cita.. cita-cita tu ape kejadahnya??.. eskerem ke?.. cikedis ke?.. cekelat ke?.. air sarsaparilla ke??.. atau sejenis permainan belon acar?.. damnnn..

Setelah kebil2 beberapa ketika cikgu aku akhirnya terangkan yang cita-cita tu ialah impian aku nanti dah beso nak jadi ape.. lerrr.. apalah cikgu ni.. mestilah nak jadi tua.. takkan nak jadi budak2 sampai bila2 pulak.. sengal betul.. setelah melihat muka kekompiusan kami cikgu terangkan lagi… dia kata dah beso nanti kami nak keje ape… haaaa… kan senang cakap mcm tu… barulah paham… sambil memicit2 dahi aku tenung kertas kajang kaler putih tu.. x cukup tangan kiri, tangan kanan pon aku guna sekali untuk picit kepala.. kononnya biar keluarlah ilham nak jadi ape nanti bila dah beso… aku toleh kanan.. budak tu tulis nak jadi “PULIS”.. toleh kiri.. budak tu tulis “CIKU”.. hhmmm… aku dengan selamba tulis:

1. Dokter
2. Peramugari
3. Hakim

Dokter sebab nampak mcm femes.. Pastu keje senang, orang datang klinik kau, kau hanya perlu tanya "sakit ape?".. pastu kau tulis cam cakar ayam kat kertas and then bagi ubat dengan tanpa pegang pesakit... fuuyyoooooo best tu... magiccccc...

Peramugari sebab ble pakai ketat2.. seksi2.. (tengok tu kecik2 dah rosak minda aku ni)..

Hakim sebab ble pakai rambut palsu yg kejung tu.. pastu ble duduk ngadap org lain while orang lain suma kena ngadap dia masa dalam mahkamah.. so kalau ada orang korek hidung kat blakang tu, sure aku ble nampak dulu..

Tapi yang macam haram… tahun berikutnya fail cita2 ni dipulangkan balik dan diminta untuk di update… goblok… tak pasal2 aku kena pikir balik aku nak keje ape.. aku time ni puasa penuh pon jarang-jarang..

Skang bila dah besar.. dah mengaji tinggi.. dah tinggalkan sekolah pondok.. dah mengaji kat bangunan bertingkat2.. satu pon cita2 tu x jadi kenyataan... hhmmm patut dulu aku letak cita2 nak jadi penulis ruangan majalah... ada gak bau2 bacangnya tu.. tak pon aku letak nak jadi Artis.. untung2 kawen dgn org kaya pastu xyah keje dah.. Bila cerai ble mintak juta2, masuk paper buat muka tak bersalah...


*neway korang pernah tertanya2 tak nape lagu sekolah and lagu patriotik suma pitching tinggi tahap tak tercapai dek akalku?.. saje lah tu nak sabotaj aku dari teruskan impian aku nak jadi artis..

No comments: